12 jun Datadrivna Strategier för att skriva Bättre Rubriker [Infografik]
När er verksamhet tar fram innehåll, hur stor ansträngning lägger ni på rubriken? Ofta är svaret ”Nej inte mycket alls.”
Problemet blir att en kritisk del av innehållsstrategin försummas. Tänk på hur många fler som läser rubriken på till exempel ett blogginlägg än som klickar för att faktiskt läsa. Eller i sökresultatet på Google, annonser och så vidare.
Rubriken är det första intryck verksamheten kan göra på människor och det är ofta den avgörande faktorn för huruvida de läser alls. Samtidigt är det lättare sagt än gjort att skriva effektiva rubriker och titlar.
Målen med innehållsstrategin är att attrahera, engagera och konvertera hemsidebesökare. Varje mål har sina egna nyckeltal olika de andra i vad de gör för verksamheten. Här är rubrikerna en kritisk del för framgången.
För att skapa struktur kring rubriksättning brukar en så kallad arbetstitel formuleras samtidigt som ett utkast skapas. Sedan kan det finnas flera arbetstitlar för ett ämne.
Arbetstitel blandas lätt ihop med ämne. Ämnen som ”barn och hästar” och ”knatteridning” kan utvecklas i helt olika riktningar. En arbetstitel däremot är väldigt speciell och guidar vid produktionen av ett innehåll. Till exempel kan man härleda flera olika arbetstitlar från ämnet ”barn och hästar”, till exempel:
- ”Hur hästar utvecklar barns självkänsla”
- ”En guide för hur du som förälder stöttar ditt barn i stallet”
- ”Vid vilken ålder bör man börja rida”
Så vilken arbetstitel är bäst eller är ingen tillräckligt bra? Oavsett är det högst väsentligt om fler ska vilja läsa innehållet, att arbetstiteln blir till en effektiv rubrik.
HubSpot har i samarbete med Market Domination Media skapat nedan Infografik. I den beskrivs vilka ord som gör att människor klickar på ett innehåll, engagerar med det och konverterar till leads och kunder. Också vilken längd på rubriken som är bäst för sociala media, för sökning, högre klickfrekvens och vad som passar bäst för blogginlägg.
Avslutningsvis är huvudsyftet med rubriken att kommunicera så den måste vara lättläst. Låter som en självklarhet men det är det inte.