De mest kritiska Mobila rankingfaktorerna 2017 [Infografik]

Idag separerar Google sin indexering mellan dator och mobiltelefon. Google utgår från den mobila versionen av en hemsida när hemsidan indexeras och rankas.

Bakgrunden är att de flesta som söker på internet idag använder en mobiltelefon. Tidigare tittade Google först på en hemsidas datorversion för att avgöra dess relevans för en användare. Problemet med det var att mobilversionen om den hade mindre innehåll jämfört med datorversionen, inte togs i beaktande.

Så Google införde ”mobile first” indexering. Google tittar nu primärt på den mobila versionen av en hemsidas innehåll för att gradera sidorna. Förstå strukturerad data och visa utdrag i sökresultaten. Utifrån det rankas även datorversionen av hemsidan.

Testa själv och se om hemsidan får godkänt av Google: Mobile-Friendly Test – Google Search Console. Verktyget kontrollerar mobilvänligheten. Eller det här från ”Think with Google” som mer riktar sig till marknadsförare. Personer som kanske inte har vetat om verktygens existens eller förstått resultaten som verktygen producerar. Finns som vanligt en uppsjö av olika testverktyg. Det här är två exempel.

Syftet med ”mobile first” är att tackla dålig användarupplevelse på mobiltelefonen.

Det som tidigare var viktigt att tänka på för att få en hög ranking är såklart fortfarande viktigt. Relevant och bra innehåll, att hemsidan är krypterad, snabb, användarvänlig, med mera.

Sedan har det tillkommit saker gällande mobil indexering som är väldigt viktigt att tänka på. Nedan Infografik beskriver de just nu mest kritiska mobila rankingfaktorerna.

Infografiken är framtagen av WebCEO som är en uppsättning kvalitets SEO-verktyg baserade på en enda plattform.