Enkel Guide till Facebook Insights [Infografik]

Säg den verksamhet som inte har Facebook. Utan sida på Facebook kan det nu för tiden vara svårt för en verksamhet att tas på allvar.

Samtidigt är det inte bara att skapa en sida, göra inlägg och annonsera. För den som vill få ut maximalt är det en självklarhet att vara insatt i hur Facebook-sidan klarar sitt jobb.

Dream Communication Facebook Insights example-min

Enklast är att använda Facebook Insights som finns under Statistik i huvudmenyn på Facebook-sidan. Med enklast menar jag att det finns andra sätt att få ut statistik och insikter från Facebook men det kräver en längre startsträcka.

Till exempel via Google Data Studio. Google Data Studio kopplas ihop med Facebook Insights genom så kallade ”Connectors”. En heter Supermetrics som även kan hämta data från till exempel LinkedIn och Instgram. En stor fördel är att allt kan samlas i en rapport.

Facebook Insights är ett robust analysverktyg. Och för den ovane är det är lätt att bli överväldigad om man inte är familjär med fördelarna som Facebook Insights erbjuder.

Därför har The Business Backer tagit fram en infografik som guidar genom verktyget. The Business Backer hjälper mindre företag med finansiering.

En väldigt bra sak med Facebook Insights är att det tillhandahåller mycket demografisk information om följare. En annan sak är information om konkurrenter. Vilka inlägg gör de? Vilket är engagemanget? Här går det att få idéer för innehåll på den egna Facebook sidan.

Infografiken förklarar hur Facebook Insights används för att ta reda på hur Facebook-sidan presterar genom följande information:

  • Översikt

Här visas som rubriken skvallrar en summering av sidan, kampanjer och senaste inläggen. En snabb översikt hur det går för sidan.

  • Gilla-markeringar

Gilla-markeringar är mycket mer än vad som syns på Facebook sidan. Under den här rubriken syns förändringar i gilla-markeringar, varifrån gilla-markeringarna kommer och mer.

  • Räckvidd

Här visas detaljer om rekommendationer, kommentarer, delningar och reaktioner som hänt på sidan. Vidare visas statistik om det totala antalet personer som blev serverade någon aktivitet från sidan.

  • Sidvisningar

Totala antalet personer som tittat på sidan och källorna.

  • Åtgärder på sida

Se hur många besökare som får vägbeskrivning, ringer, klickar vidare till hemsidan, med mera.

  • Inlägg

Genom den här delen ges möjlighet att skapa smartare inlägg genom att till exempel se när följare än online och vilken typ av inlägg de gillar mest.

  • Personer

Vilka exakt är följarna.

  • Meddelanden

Håll koll på meddelanden.

Guiden ger den kunskap som behövs för att få ut det mesta av Facebook Insights, vilket i sin tur gör det möjligt att nå vad som verkligen behöver uppnås med Facebook-sidan.