Ska man lyckas idag som marknadsförare verkar det krävas en oändlig rad med kompetenser. Oavsett om rollen innehas som anställd eller som ägare/VD i en mindre organisation.
Förutom att kunna traditionell analog marknadsföring som att genomföra mässor, kundevent, mm, krävs kunskaper inom digital marknadsföring.
Lite förenklat kan man säga att den digitala marknadsföringen omfattar:
- Digital annonsering
- Marknadsföring i sociala medier
- Design/utveckling av hemsidor
- Utveckling av innehåll
- Mobil marknadsföring
Sedan såklart är det väldigt få som kan bli experter inom alla områden och det är inte heller vad detta inlägg handlar om. Detta inlägg handlar om den för områdena ovan minsta gemensamma nämnaren, digital affärsanalys.
Digital affärsanalys bygger på data från ett eller flera analysverktyg. Och det vimlar av analysverktyg. Till exempel Google Analytics, Facebook Insights, Google Analytics 360, Google Search Console, Kissmetrics, Mixpanel, Piwik, Chartbeat, Woopra, GoSquared, Heap, StatCounter, Clicky, UserIQ, Funnel.io, Exponea, Adobe Analytics, IBM Digital Analytics, Webtrends, LeadLander, Quantcast Measure, m fl. Verktygen samlar data från hemsida, annonseringsverktyg och sociala medier. Det går också att stoppa in off-line data som till exempel rabattkuponger.
Dream Communication fokuserar på Google Analytics som klarar det mesta inom digital affärsanalys och är fritt för alla att använda. Perfekt för den mindre, medelstora organisationen.
Digital affärsanalys skapar möjligheter att på ett mätbart och relevant sätt öka försäljningen eller spara kostnader genom den digitala marknadsföringen. Göra rätt saker och göra de sakerna rätt.
Infografiken nedan beskriver Google Analytics i ett litet nötskal.
Denna infografik skapades av Visme (ett verktyg för att skapa Infografiker) för Orbit Media Studios (ett företag inom webbdesign och utveckling).