Google Analytics översiktsrapport [Infografik]

Är ni intresserade av att komma ner lite djupare i hur Google Analytics ser på er hemsida?

Har ni Google Analytics aktiverat men inte så mycket mer, har ni möjlighet att få hjälp.

Dream Communication erbjuder utan kostnad att ta fram en som vi kallar översiktsrapport. Med översiktsrapport menas att rapporten är generell då den följer en färdig mall. Just därför kan vi erbjuda rapporten utan kostnad, rapporten går snabbt att ta fram. Efter rapportframställning sker presentation via dator. Presentationen tar cirka en timme. Under presentationen redovisas nuläge och eventuella observationer av vikt.

Rapporten vänder sig till dig som inte är teknisk och inte vet så mycket om webbanalys och Google Analytics.

Det enda som krävs är att Dream Communication får tillgång till läsrättigheter för hemsidans Google Analytics konto. Det sker genom att en person med administratörrättigheter för Google Analytics kontot lägger till en mejladress från oss.

Syftet med rapporten är två. Dels är syftet att observera hur hemsidan och Google Analytics samspelar. Är Google Analytics rätt installerat och rätt konfigurerat? Rätt konfigurerat utifrån verksamheten som bedrivs. Dels att öka förståelsen för vad som händer på hemsidan utifrån ett antal olika parametrar.

Parametrar:

  • Google Analytics checklista där ett antal punkter bockas av beroende på om de är implementerade eller inte.
  • Överblick av besök, geografi, plattformar och trafikkällor. Jämförelse görs mellan två tidsperioder år över år, till exempel kvartal.Hur hemsidans laddningshastighet är och för olika sidor och vad hastigheten kan bero på.
  • Trafikkälla och landningssida för trafikkällan. Varifrån kommer besökare och vilken sida börjar de sitt besök på.
  • Trafikkälla och utgångssida eller där besökaren lämnar hemsidan. Är den sidan önskvärd? Jämför med en ”Tack” sida. Om inte vad kan saknas.
  • Nyckelord och sökfraser där hemsidan dykt upp i sökresultaten. Ord och fraser som människor sökt på. Organiska och i förekommande fall köpta ord och fraser.
  • Summering kring sökmotoroptimering och rubriktaggar, metabeskrivningar, felkoder, mm.

Fyll i formuläret så återkommer vi.