Viktiga trender 2017 inom design av hemsidor [Infografik]

Hemsidan är idag väsentlig för att kunna göra affärer i ett stenhårt konkurrensklimat. En hemsida är ofta den första källan till information om allt från produkter och tjänster till företaget. Hemsidans design syftar till att i konkurrensen fånga användarens uppmärksamhet.

Resultatet för de som utvecklar hemsidor är en press att skapa unika hemsidor som kan leverera varumärkets budskap exakt och på kort tid. Av den anledningen experimenteras det kontinuerligt med olika element som interaktiva videos, bilder och illustrationer.

Större företag har normalt med specifika designbehov i den brief om ligger till underlag för offerter från de som eventuellt ska bygga hemsidan. En brief som marknadsavdelningen eller reklambyrån har tagit fram. Sedan byggs hemsidan från grunden med allt vad det innebär med kodning, dokumentation, etc.

Om de tekniska kraven på hemsidan är stora kan det här tillvägagångssättet även vara det enda alternativet för ett mindre företag. Men generellt har inte mindre företag den möjligheten utan måste själva skaffa sig en uppfattning vilket kan vara svårt.

Här på Dream Communication arbetar vi mest med mindre företag när det gäller hemsidor. Därför har vi valt att specialisera oss på standardplattformen WordPress och ett tema Bridge där det finns över 210 demos som täcker de flesta behov. Detta gör att det är enkelt att hitta en design som passar, utvecklingskostnaden blir låg och förvaltningen blir enkel då hemsidan bygger på standardkomponenter.

Designhill som är världens största grafiska designmarknad online har tagit fram en infografik som beskriver åtta trender inom hemsidedesign. Trender som handlar om sådant som användarna uppskattar.

Typografiken blir allt viktigare

Genom Google Fonts finns nu många fonter att använda som är gratis. Tidigare var man tvungen att betala dyrt för mer kvalitativa fonter men nu har en värld öppnats som gör att typografiken verkligen kan förmedla budskapet.

Video fortsätter att dominera

Video ses som en favorit inom visuella marknadsföringselement. Detta beror förutom på effektiviteten att snabbt kommunicera ett budskap på att kostnaden för att använda video har sjunkit så även mindre företag har råd. Också att hastigheten på internet snabbt har förbättrats.

En viktig sak här är att sökrobotarna söker efter videos för att rangordna innehåll högre, vilket ytterligare ökar användningen av videos. Sociala media plattformar använder också videos regelbundet.

Interaktivt historieberättande som fokuserar på bra unik användarupplevelse

Införlivande av historieberättningselement på hemsidor i syfte att engagera besökarna med innehållet ökar hela tiden. Att berätta en historia är ett av de bästa sätten att hålla publiken limmad på innehåll och problem. Hemsidor använder historieberättande för att förmedla ett budskap kraftigt men med en känslomässig lockelse.

Här är två exempel på framtidens hemsidor:

Införa designmetoden mobil-först

De flesta tänker nu på att hemsidan ska vara lika imponerande och användarvänlig på mobila enheter.

Google har också börjat ge stor betydelse för mobiliteten hos ett innehåll och en hemsida som påverkar hemsidans rangordning i sökresultaten.

Skräddarsydda illustrationer

Användning av illustrationer är en annan trend och ett effektivt visuellt verktyg för att kommunicera ett varumärkesbudskap. Till skillnad från bilder från en bildbyrå, kan illustrationer skräddarsys för att passa till tonen i ett företag. Detta hjälper ett varumärke att sticka ut på en marknadsplats.

Snabbare, renare och mer användbar

Användarna kasserar snabbt en hemsida som tar mycket tid att ladda. De flyttar till den där andra hemsidan som laddar snabbt. Med tanke på detta skapas nu lätta hemsidor som bara har några bilder och andra element. Text-tunga hemsidor är på väg bort.

Tonvikten ligger på att skapa en bättre användarupplevelse så att besökarna kommer tillbaka till hemsidan. På grund av detta tillvägagångssätt har hemsidor ett renare utseende med bara den viktigaste texten och bilder som gör platsen på skärmen.

Platt design, animering och andra subtila trender

Platt design har funnits under de senaste åren och kommer att fortsätta på grund av sina kvaliteter av enkelhet och klarhet.

Även användningen av animeringar och övergångar kommer att fortsätta. Dessa delar fastställer användarupplevelse, interaktion och engagemang.

Optimera alla saker

Konkurrensen om att rangordnas på sökresultatsidorna är en av de viktigaste frågorna vid design av en hemsida. Allt större vikt läggs på att skapa hemsidor som är enkla för sökrobotarna att hitta, indexera och rangordna. För att göra hemsidor mer användarvänliga för sökmotorer, används endast relevanta delar av text, bilder etc. Alla aspekter av sökmotoroptimering är välskötta så att varje element bidrar till ansträngningarna för att rangordna en hemsida högst upp i relevanta sökresultat.

Sammanfattningsvis trendar det mot att hålla hemsidan enkel, platt men dynamisk genom att lägga till videos, animationer och andra interaktiva och engagerande element. Till och med illustrationen gör inbrytning inom hemsidedesign för att förmedla ett varumärkesbudskap.